Nacci Angelo

Raggruppamento: CHIM/06
Curriculum Vitae Italiano: application/pdfCurriculum Prof Nacci.pdf

Curriculum di Nacci Angelo

Prof. Angelo Nacci Chemistry Department, University of Bari via Orabona 4, I-70126 BARI, ItalyTel.: (++39) 080 5442499; Telefax: (++39) 080 5442129 e-mail: Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. È necessario abilitare JavaScript per vederlo.

PERSONAL DATA:Born in Ostuni (Italy), on October 10, 1964; Italian citizen.

CURRICULUM VITAE

EDUCATION:

• 1990, Doctorate Degree (equivalent to Master) in Chemistry Sciences (magna cum laude) • 1994, PhD from Bari University (Italy) working in the field of organometallic chemistry • 1994 he became researcher for the Chemistry Dept. of Bari.• 2001 visiting researcher - TUM University of Munich (Germany) • 2005, Associate Professor • Research interests are focused on the following topics: i) organometallic chemistry and green synthesis in ionic liquids or other eco-friendly solvents; ii) C-C bond formation by using organo-copper reagents; iii) organic transformations promoted by aminium salts, iv) CO2 capture and valorization.

PROFESSIONAL SOCIETIES:

Italian Chemical Society, since 1993 to present.

Pubblicazioni di Nacci Angelo

Attività di Ricerca di Nacci Angelo

Research topics:

Prof. Nacci's research topics are focussed on the preparation, analytical characterization and application in organic synthesis of nano- and micro-structured metal catalysts in the form of colloidal dispersion or supported on solid stabilizing matrixes (palladium, copper and gold are the main metals used). The group also boasts a consolidated experience in the field of Green Chemistry, with the development of a wide plethora of eco-friendly synthetic methodologies employing green solvents like ionic liquids, water and micellar systems, together with clean and renewable reagents like monosaccharides, ascorbic acid etc.
The main topics of the group can be summarized as follows: i) innovative synthesis in the field of carbon-carbon bond forming reactions (Heck, Suzuki, Stille, Ullmann etc.), with particular attention to the synthesis of unsymmetrically substituted olefins and arenes, bi- and ter-phenyls, and other useful synthons in pharmaceutical and materials chemistry; (ii) CO2 capture and valorization; (iii) detoxification of polychlorinated biphenyls (PCBS); (iv) synthesis of innovative MALDI matrixes

(Italian) Il gruppo di ricerca del Prof. Nacci si occupa da anni della preparazione, caratterizzazione analitica ed applicazione in sintesi organica di catalizzatori metallici nano- e micro-strutturati impiegati sia in forma di dispersione colloidale che supportati su matrici solide stabilizzanti (palladio, rame ed oro sono i principali metalli impiegati). Il gruppo vanta anche una consolidata esperienza nel campo della Green Chemistry, avendo messo a punto una vasta pletora di metodologie sintetiche eco-compatibili che impiegano solventi green come liquidi ionici, acqua e/o sistemi micellari etc., e reagenti puliti e rinnovabili come monosaccaridi, ac. ascorbico etc.

Le principali linee di ricerca del gruppo sono:

i) sintesi innovative nel campo delle reazioni di formazione del legame carbonio-carbonio (tipo Heck, Suzuki, Stille, Ullmann etc.,), con particolare riferimento alla sintesi di olefine ed areni asimmetricamente sostituiti, bifenili, terfenili, etc. utili sintoni in campo farmaceutico ed in quello dei materiali;

ii) processi di cattura e valorizzazione della CO2 (ed altri gas serra);

iii) detossificazione di policlorobifenili (PCB), una classe di inquinanti ritenuti un vera e propria emergenza ambientale;

iv) sintesi di nuovi leganti tiolici per oro nanostrutturato da usare in spettroscopia MALDI.

Programmi ed Appelli di Nacci Angelo